In België worden meer tweedehandswagens dan nieuwe auto’s verkocht. Op het moment dat je gaat kiezen is het daarom slim om het aanbod van gebruikte wagens te bekijken. Zeker omdat sommige exemplaren maar een paar duizend kilometer achter de kiezen hebben. Verdelers hebben doorgaans ook stockwagens, die nieuw of “als nieuw” zijn, om aan je verwachtingen tegemoet te komen. En dan is er nog de langetermijnhuur, ook gekend als private leasing.

Nieuw

Een nieuwe auto kopen geeft in de eerste plaats het voordeel dat je een voertuig verwerft met de jongste snufjes en de nieuwste uitstootnormen. Bovendien kan je zelf de motorversie, de kleur, de afwerking en de opties kiezen zonder andere beperkingen dan die van het aanbod en je budget. In principe kan je ook verwachten dat je auto langer meegaat, of dat je hem na een paar jaar voor een mooi bedrag kan doorverkopen. Soms biedt de invoerder mooie kortingen op specifieke modellen of op wagens die aan het eind van hun generatie komen. Maar na het bestellen moet je vaak wel nog flink wat geduld koesteren – tot meerdere maanden.

Een stockwagen

Nieuwe of bijna-nieuwe stockwagens bieden minder personaliseringsmogelijkheden. Maar het is vaak wel de kans om een beter uitgeruste wagen te kopen voor een lagere prijs. Het grootste voordeel blijft de nagenoeg onmiddellijke beschikbaarheid. Een paar administratieve en financiële plichtplegingen volstaan en de auto is van jou.

Tweedehands

De tweedehandsmarkt is zeer divers. Sommige bedrijven, vaak gelinkt aan invoerders, bieden recente of nagenoeg nieuwe modellen aan. Andere zijn meer gevarieerd. Je kan ook tweedehands kopen van een particulier, maar dat is dan zonder de garantie die een professionele verkoper verplicht is om te geven. Een tweedehandswagen heeft het niet te kloppen prijsvoordeel. Zo kan je voor hetzelfde budget een grotere of beter uitgeruste auto kopen dan op de nieuwmarkt. Of je houdt een deel van je geld voor andere projecten over. En net zoals een stockwagen is een occasie snel beschikbaar.

Huren (private lease)

In plaats van een auto te kopen kan je hem ook huren op lange termijn, via een leasecontract. Voor particulieren heet dat private lease. Die oplossing wint steeds meer aan populariteit. Het aanbod beperkt zich soms tot bepaalde modellen. In ruil voor een maandelijks bedrag op basis van een geschat aantal kilometers over 2 tot 5 jaar huur geniet je het gebruik van de wagen. De verhuurder neemt de belastingen, het onderhoud en slijtagegebonden herstellingen op zich. Je blijft daarentegen verantwoordelijk voor schade die je zelf hebt veroorzaakt. Aan het eind van het contract kan het dat je een vergoeding moet betalen als je meer kilometers hebt gereden dan geschat, of krijg je soms de mogelijkheid om de wagen tweedehands over te nemen. Voor leaseauto's is er een industriestandaard voor slijtage door gebruik. Deze  "Renta"-standaard is openbaar. Het bepaalt welke schade wordt aanvaard bij de teruggave van het voertuig en welke wordt geweigerd.