Al in 2018, net na de lancering van de i30 N spraken we voor het eerst over de komst van de Hyundai Kona N, maar het heeft tot nu geduurd voor de snelle compacte SUV zijn officiële debuut maakte. De Kona N baseert zich qua techniek op de i30 N en krijgt dus ook diens 2 liter-turbobenzine mee van 280 pk en 392 Nm, een vermogen dat naar de voorwielen wordt geleid door de 8-traps N DCT-robotbak met dubbele koppeling. Met de launch control aan kan je in amper 5,5 seconden naar de 100 km/u sprinten!

Hoge hatch of lage SUV?

De Hyundai Kona N is de eerste SUV die de volledige N-behandeling krijgt, al kan je hem nog bezwaarlijk een SUV noemen. De sportiefste Kona staat 10 millimeter lager bij de grond en krijgt bovendien meegespoten wielkastranden, waarmee de illusie van een hoge bodemvrijheid nog verder wordt weggenomen.

Aan spierballen ontbreekt het hem echter niet. De voorbumper kennen we grotendeels van de Kona N Line, al heeft de 'echte' N een ander motief in het radiatorrooster. Als je naar de kont kijkt, is er echter geen twijfel mogelijk over welke versie het gaat. De Hyundai Kona N krijgt twee vuistdikke uitlaatpijpen die een faux-diffusor flankeren, terwijl het derde remlicht de typische driehoekige vorm heeft gekregen.

Knopjes en schermen

De Hyundai Kona N staat op 19-duims gesmede velgen in een donkergrijze kleur met satijnglans, terwijl deze introductiekleur 'Sonic Blue' wordt gecontrasteerd met rode biezen. Binnenin zien we een N-sportstuur met instelbare N-knoppen en schakelflippers voor de DCT-bak. De sportstoelen hebben dikke wangen en zijn standaard verwarmd vooraan, terwijl je ze ook kan bestellen met een suède bekleding, in elke kleur die je maar wil, zolang het zwart is.

Het interieur telt drie displays: een instelbaar tellerdisplay van 10,25 duim, een even groot centraal geplaatst exemplaar en een head-up display dat ook de sportparameters kan tonen in de juiste modus. Smartphoneconnectiviteit is aanwezig, net als stembediening voor zaken als de klimaatcontrole, al zijn er gelukkig ook nog steeds duidelijke fysieke knoppen aanwezig voor die functies.

Power Shift, Grin Shift, Track Sense Shift

In tegenstelling tot de Hyundai i30 N, ben je bij de Kona N verplicht om een DCT-automaat te kiezen. Hyundai heeft echter zijn best te gaan om de robotbak met dubbele koppeling en 8 verzetten zo sportief mogelijk te maken. Zo heb je de beschikking over verschillende functies om het maximum aan snelheid en/of beleving te krijgen onderweg:

  • N Power Shift: elimineert een onderbreking van het vermogen bij het opschakelen bij plankgas met plofgeluidjes uit de uitlaat. Geeft een sprinttijd van 0-100 km/u in 5,5 seconden in combinatie met launch control.
  • N Grin Shift: geeft het maximum aan vermogen en snelheid van de DCT-bak gedurende 20 seconden voor inhaalmanoeuvres of snel invoegen.
  • N Track Sense Shift: schakelt optimaal op en terug op het circuit voor zo snel mogelijke rondetijden.

Het is ook mogelijk om het 'vooruitbollen' van de auto uit te zetten als je van de rem gaat, terwijl de Kona N ook niet automatisch zal opschakelen als je dat niet wil.

Speakergeluid

De Hyundai Kona N komt met verschillende rijmodi die het karakter van de hete SUV aanpassen, van Eco tot de N-modus, die ook een impact hebben op de adaptieve dempers. Daarnaast heeft de uitlaat een kleppensysteem voor meer of net minder geluid, al is er jammer genoeg ook een 'Electronic Sound Generator' aanwezig die kunstmatig motorgeluid laat horen binnenin.

En naast de diverse prestatieverhogende hulpmiddelen, is er natuurlijk ook een heel arsenaal aan actieve veiligheidsassistenten aanwezig in de Hyundai Kona N, onder de noemer SmartSense. Een lanceerdatum krijgen we nog niet, en ook op de prijzen van deze compacte sportieveling is het nog even wachten.