Genesis viert in 2025 zijn tiende verjaardag, een gelegenheid waarbij de Koreaanse constructeur de stap zal zetten om enkel nog nieuwe elektrische modellen uit te brengen, met als doelstelling om tegen 2030 helemaal te stoppen met verbrandingsmotoren. De eerste schakel in die EV-transformatie van Genesis werd voorgesteld in de vorm van de cross-over GV60.

Naar een duurzame toekomst

Nadat Genesis het doek heeft gelicht van zijn eerste volledig elektrische model, de GV60 en zijn originele versnellingsbakbediening Crystal Sphere, laat het submerk van Hyundai nu meer los over zijn elektrificatiestrategie. De eerste etappe bestaat er dus in om vanaf 2025 alleen nog elektrische modellen te lanceren en daarna geleidelijk de modellen met een verbrandingsmotor (al dan niet hybride) uit zijn catalogus te halen en die tegen 2030 volledig te schrappen – dat is dan de tweede fase. De derde is nog ambitieuzer: volledig koolstofneutraal worden vanaf 2035.

Ook waterstof

Genesis wil echter niet al zijn eieren in één mand leggen en rekent op de slagkracht van zijn moederhuis, de groep Hyundai-Kia, om twee soorten EV’s op de markt te brengen.

Het gamma zal namelijk niet alleen ‘conventionele’ EV’s op batterijen omvatten, maar zal worden aangevuld met modellen die uitgerust zijn met een brandstofcel op waterstof, zoals de Hyundai Nexo nu al. Bovendien zal Genesis zich toespitsen op de ontwikkeling van technologieën om lithium-ionbatterijen efficiënter te maken, zodat het formaat en het gewicht van de batterijpakketten kunnen worden teruggedrongen voor een vergelijkbaar of beter rijbereik dan nu het geval is.

>>> Lees ook – E-GMP: het elektrische platform van Hyundai op 400-800 V

Genesis GV60 Electric crossover 2021

Acht modellen

Op dit moment is het gamma van Genesis relatief beperkt, met de duo’s G70 (en G70 Shooting Brake pour l’Europe) en GV70, G80 en GV80, en ten slotte de grote limousine G90, die voornamelijk worden aangedreven door verbrandingsmotoren. Daar wordt nu de elektrische cross-over GV60 aan toegevoegd, die gebaseerd is op het E-GMP-platform van de Ioniq 5 en de Kia EV6. Op termijn wil Genesis 8 verschillende elektrische modellen aanbieden en een wereldwijd verkoopvolume halen van 400.000 stuks per jaar.

>>> Lees ook – Eerste Test – Kia EV6: Ioniq bis

Om zich te onderscheiden en te benadrukken dat het zijn klanten een luxe-ervaring wil bieden, zou Genesis bepaalde elementen kunnen overnemen van zijn recente conceptcars, zoals de tegenover elkaar openende ‘Stage Doors’ zonder middenstijl, scharnierende stoelen en een geavanceerd rijhulpsysteem.